De nieuwe BMW R nineT-modellen.

De nieuwe BMW R nineT-modellen.

Uitgebreide standaarduitrusting, geperfectioneerd design en nog meer trekkracht: de nieuwe BMW R nineT-modellen – R nineT, R nineT Pure, R nineT Scrambler en R nineT Urban G/S. Voor seizoen 2021 heeft BMW Motorrad de R nineT-familie duurzaam verbeterd met enkele technische wijzigingen en een sterk uitgebreide standaarduitrusting en optielijst.

Uitgebreide standaarduitrusting, geperfectioneerd design en nog meer trekkracht: de nieuwe BMW R nineT-modellen – R nineT, R nineT Pure, R nineT Scrambler en R nineT Urban G/S.

Toen BMW Motorrad in 2013 de R nineT presenteerde, onthulde het merk veel meer dan een roadster op basis van een klassiek archetype: van bij het begin verenigde hij een klassiek motordesign met moderne technologie, uitstekend vakmanschap en een brede waaier aan personaliseringsmogelijkheden. Niet veel later volgden diverse aantrekkelijke afgeleiden van de R nineT, die inspiratie putten uit de ervaringswereld van BMW Motorrad heritage: de R nineT Urban G/S als enduro met de genen van de legendarische R 80 G/S uit 1980, de R nineT Scrambler als eerbetoon aan dit opvallende motorgenre voor liefhebbers van een puristische, minimalistische en non-conformistische stijl, en de R nineT Pure als een roadster die tot de absolute essentie werd herleid. Voor seizoen 2021 heeft BMW Motorrad de R nineT-familie duurzaam verbeterd met enkele technische wijzigingen en een sterk uitgebreide standaarduitrusting en optielijst.



Boxermotor die aan de Euro 5-vereisten voldoet, met nieuwe cilinderkoppen, nog meer koppel en een geoptimaliseerd design.

Voor gebruik in de nieuwe R nineT-modellen onderging de boxermotor zowel technische als visuele aanpassingen en werd hij ontworpen om aan de vereisten van de Euro 5-emissieklasse te voldoen. Zijn maximumvermogen bedraagt nu 80 kW (109 pk) bij 7.250 t/min (voorheen 81 kW (110 pk) bij 7.750 t/min), terwijl het maximumkoppel van 116 Nm bij 6.000 t/min ongewijzigd bleef. De nieuw ontworpen cilinderkoppen verzekeren een harmonieuzere overgang van de buitenste naar de binnenste koelvinnen, terwijl de nieuw ontworpen gaskleponderdelen en cilinderkopafdekkingen de motor visueel nog aantrekkelijker maken.

Binnenin de cilinderkoppen schuilt een nieuw turbulentiesysteem dat het mengsel laat wervelen om een nog betere en schonere verbranding en een hoger koppel te verzekeren. Dankzij een nog vollere vermogens- en koppelcurve – vooral tussen 4.000 en 6.000 t/min – is de trekkracht nu merkbaar beter dan bij het vorige model.



ABS Pro inclusief DBC (Dynamic Brake Control) en een nieuwe veerpoot met veerwegafhankelijke schokdemping (WAD) zijn voortaan standaard, net als de rijmodi “Rain” en “Road”.

Zelfs in de standaardversie beschikken de nieuwe R nineT-modellen voortaan over ABS Pro in combinatie met DBC (Dynamic Brake Control) om de veiligheid tijdens het remmen te verhogen, en dat zowel in kleine bochten als in moeilijke situaties. Eveneens standaard zijn de nieuwe schokdemper met veerwegafhankelijke schokdemping (WAD), die de ophanging nog comfortabeler maakt, en het handige handwiel om de voorspanning van de veer te regelen. De rijmodi “Rain” en “Road” zijn nu ook standaard voorzien.

Klassiek rond instrument met nieuwe wijzerplaat, LED-verlichting en standaard USB-laadaansluiting.

De R nineT-modellen zijn standaard uitgerust met een rond instrument met een nieuw ontworpen wijzerplaat met BMW logo en indicatorlampjes die “onzichtbaar” zijn wanneer ze niet branden. Daarnaast beschikken de nieuwe R nineT-modellen standaard over een koplamp en witte richtingaanwijzers met LED-technologie. De al uitgebreide standaarduitrusting van de nieuwe R nineT-modellen wordt nog aangevuld met een USB-laadaansluiting.





Een waaier aan nieuwe opties, van innovatieve technologieën tot individueel design en nieuwe kleurschema’s.

BMW Motorrad heeft de nieuwe R nineT-modellen aanzienlijk verbeterd, zowel op technisch als stilistisch vlak. Riding Modes Pro, met de bijkomende modi “Dyna” (R nineT en R nineT Pure) en “Dirt” (R nineT Scrambler en R nineT Urban G/S), is nu beschikbaar als nieuwe individuele optie, net als DTC (Dynamic Traction Control) en de regeling van het motorkoppel (MSR). Een andere nieuwe optie is het comfortpakket, bestaande uit Riding Modes Pro, Cruise Control en verwarmbare handgrepen. De designopties voor de richtingaanwijzers en de uitlaatdemper zijn eveneens nieuw in het gamma individuele opties.

De traditionele “Option 719” biedt nog steeds bijzonder exclusieve en hoogwaardige personaliseringsmogelijkheden om de R nineT perfect te laten aansluiten bij de persoonlijke smaak van de eigenaar. Dit exclusieve gamma onderdelen omvat voortaan diverse velgen, pakketten van gesmede onderdelen en – uit het gamma originele BMW Motorrad accessoires – een ombouwkit met korte achterzijde en een nummerplaathouder achter het achterwiel, alsook een achterzijde in trackerstijl (tracker rear end). De verbeteringen voor de R nineT-familie worden afgerond met nieuwe standaard en optionele koetswerkkleuren. In dat opzicht is de “Edition 40 Years GS” van de R nineT Urban G/S bijzonder belangrijk. Dit unieke model, dat slechts in beperkte oplage verkrijgbaar is, heeft een kleurenschema dat doet denken aan de legendarische R 100 GS ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van de BMW Motorrad GS-familie.

Hoogtepunten van de nieuwe BMW R nineT-modellen:

  • Iconische lucht- en oliegekoelde boxermotor met nieuwe cilinderkoppen voor nog meer koppel bij middelhoge toerentallen en om te voldoen aan de Euro 5-normen.
  • 80 kW (109 pk) bij 7.250 t/min (voorheen 81 kW (110 pk) bij 7.750 t/min) en 116 Nm bij 6.000 t/min.
  • Cilinderkop, cilinderkopafdekking en gaskleponderdelen in een volledig nieuw design.
  • ABS Pro met DBC (Dynamic Brake Control) voor nog meer veiligheid tijdens het remmen in schuine toestand.
  • Nieuwe veerpoot met veerwegafhankelijke schokdemping (WAD) standaard gemonteerd voor een nog evenwichtiger en comfortabeler rijgedrag
  • Standaard handwiel om de veervoorspanning van de schokdemper aan te passen.
  • Rijmodi “Rain” en “Road” standaard voorzien.
  • Klassiek rond instrument met nieuwe wijzerplaat.
  • Standaard witte LED-richtingaanwijzers.
  • Standaard LED-koplampen incl. dagrijverlichting/parkeerlicht.
  • Standaard USB-laadaansluiting.
  • Verbeterd algemeen design met een breder gamma exclusieve koetswerkkleuren.
  • Nieuwe fabrieksopties en nieuwe optionele accessoires.



Terug naar overzicht