BMW Motorrad stelt de nieuwe BMW C 400 X en C 400 GT voor.

BMW Motorrad stelt de nieuwe BMW C 400 X en C 400 GT voor.

De BMW C 400 X en C 400 GT, de middelgrote scooters uit het BMW Motorrad gamma, zijn vernieuwd. Om er voor te zorgen dat BMW Motorrad de referentie blijft in het segment van de stedelijke mobiliteit werden er een aantal belangrijke technische verbeteringen doorgevoerd en nieuwe kleuren en stijlen toegevoegd aan de keuzemogelijkheden. De wereldwijde introductie van deze modellen vindt plaats in mei 2021.

Met de C 400 X in 2017 en de C 400 GT in 2018 presenteerde BMW Motorrad voor het eerst twee premiumvoertuigen in het segment van de middelgrote scooters. Sindsdien maakt de C 400 X met zijn dynamische rijeigenschappen indruk op zijn klanten in het segment van de stedelijke mobiliteit, terwijl de C 400 GT, als Gran Turismo-variant geschikt voor tourritten, zich onderscheidt door zijn uitgebreide gamma comfortvoorzieningen. Om ervoor te zorgen dat dit ook in de toekomst zo blijft, heeft BMW Motorrad de twee middelgrote scooters nu opgewaardeerd en, naast enkele belangrijke technische verbeteringen, ook nieuwe kleuren en stijlen gegeven.

Krachtige eencilindermotor gehomologeerd volgens de EU 5-normen met E-gas, nieuw motormanagement en geoptimaliseerde centrifugaalkoppeling.

Net als voordien wordt hij aangedreven door de beproefde, geoptimaliseerde eencilindermotor met een vermogen van 25 kW (34 pk) bij 7.500 t/min en een koppel van 35 Nm bij 5.750 t/min. De krachtoverbrenging gebeurt via een CVT-versnellingsbak (continu variabele transmissie) en een torsiestijve swingarm voor de aandrijflijn met een innovatieve armlager voor minimale trillingen en dus maximaal comfort. Dankzij de huidige EU 5-homologatie blijven de nieuwe C 400 X en C 400 GT de ideale partners voor dynamisch en zorgeloos rijplezier op een scooter.

Daarom is de motor naast een nieuw motormanagement ook voorzien van een zogenaamde ‘elektronische gashendel’ (E-gas) en een elektrisch bediende gasklep. Andere optimalisaties zijn een gewijzigde matrix en coating van de katalysator, een breedbandzuurstofsensor, wijzigingen aan de cilinderkop, een nieuwe sensor op het deksel van de generator, een aangepaste kabelboom en een gewijzigde regeling van het stationaire toerental. De stationairtoerentalregelaar in de airbox is weggelaten; het stationaire toerental wordt nu geregeld via een bypass voor de gasklep en een turbulentiesysteem.


De BMW C 400 GT

De herwerkte aandrijving voldoet niet alleen aan de EU 5-homologatie, maar maakt vooral indruk op rijders met een nog soepelere en gevoeligere gasrespons en meer stabiliteit bij stationair draaien. Naast het E-gas en het nieuwe motormanagement dragen ook de geoptimaliseerde veren voor de centrifugaalkoppeling bij tot de stabiliteit van de motor. De tolerantie van de veerkracht werd beperkt, de veerkracht is wat toegenomen en het motortoerental werd lichtjes verhoogd wanneer de koppeling opnieuw weer aangrijpt. Door de verminderde toleranties is de spreiding van de snelheid bij het ontkoppelen kleiner en ontstaat er geen vertraagde opening van de koppeling – wat af en toe gebeurde bij zijn voorganger.

Automatic Stability Control (ASC) met automatische kalibratie van de radius en verhoogde regelkwaliteit. Homologatie van de volledige topsnelheid nu ook voor China.

Tijdens de technische herziening kregen de nieuwe C 400 X en C 400 GT ook een geoptimaliseerde ASC. In plaats van de vorige manuele herkalibratie – bijvoorbeeld bij het vervangen van banden – heeft het nieuwe systeem nu een automatische kalibratie van de radius. Bovendien is de nieuwe ASC ontworpen voor aanzienlijk lagere wrijvingswaarden dan voordien. Tijdens het rijden vertaalt zich dat in een gevoeligere respons en een sterk verhoogd regelcomfort vooral op natte en gladde oppervlakken. De ASC uitschakelen is nu niet meer nodig.

Tot nu toe waren de twee voertuigen voor een snelheid van 129 km/u gehomologeerd voor de Chinese markt. Omdat de wettelijke eisen in China veranderd zijn, is het nu mogelijk geworden om daar de volledige topsnelheid van 139 km/u te homologeren zoals op de andere markten.

Remsysteem met nieuwe remklauwen vooraan en aangepaste slag van de hendel voor de remmen voor- en achteraan. Opbergvak met geoptimaliseerde verlichting en USB-laadaansluiting.

Het remsysteem van de nieuwe C 400 X en C 400 GT werd eveneens herzien. Dankzij de nieuwe remklauwen biedt het dubbeleschijfremsysteem vooraan een stabieler en duidelijker drukpunt en een beter terugrolgedrag van de remzuigers. Dat gaat gepaard met een uitgelijnde slag van de hendel voor de achterrem links en de voorrem rechts voor een symmetrisch remgevoel.

De geoptimaliseerde verlichting van het opbergvak (volume 31 l, 45 l met Flexcase) onder de zitting verhoogt het comfort aanzienlijk. Het licht komt nu niet meer van opzij, maar van boven voor een nog betere verlichting. Naast de 12V-aansluiting aan boord is het opbergvak rechts vooraan voortaan uitgerust met een USB-laadaansluiting.

Twee nieuwe aantrekkelijke kleuren, naast de stijlversies ‘Sport’ (C 400 X) en ‘Triple Black’ (C 400 GT). Net als voordien volgen de nieuwe BMW C 400 X en C 400 GT de onmiskenbare designtaal van BMW Motorrad. De moderne en toekomstgerichte look weerspiegelt de designfilosofie van BMW Motorrad perfect. De nieuwe middelgrote scooters van BMW Motorrad worden elk aangeboden in drie verschillende kleurvarianten.

C 400 X.

  • Basiskoetswerkkleur Blackstorm metallic.
  • Optionele koetswerkkleur Granite Grey metallic (+ € 50,00).
  • Style Sport (Blackstorm metallic/Racingblue metallic matt, + € 215,00).
C 400 GT.

  • Basiskoetswerkkleur Alpine White.
  • Optionele koetswerkkleur Kallisto Grey metallic (+ € 50,00).
  • Style Triple Black (Blackstorm metallic met matte tapes, + € 215,00).
Alle nieuwe kenmerken van de BMW C 400 X en C 400 GT in een oogopslag:

  • Krachtige eencilindermotor volgens de EU 5-normen met E-gas, nieuw motormanagement en geoptimaliseerde centrifugaalkoppeling.
  • Geoptimaliseerd stationair toerental.
  • Automatic Stability Control (ASC) met automatische kalibratie van de radius en verhoogde regelkwaliteit.
  • Remsysteem met nieuwe remklauwen vooraan, een duidelijk drukpunt en aangepaste slag van de hendel voor- en achteraan.
  • Opbergvak in de zitting met geoptimaliseerde verlichting en USB-laadaansluiting in het opbergvak rechts vooraan.
  • Twee nieuwe aantrekkelijke kleuren, naast de stijlversies ‘Sport’ (C 400 X) en ‘Triple Black’ (C 400 GT).

Terug naar overzicht