Uniek, anders en toch helemaal BMW R 18 - dat is "The Wal", de nieuwste creatie van de Japanse customizer Shinya Kimura. Na Roland Sands en Dirk Oehlerking is Kimura de derde customizer die de R 18 omtovert tot een buitengewoon uniek exemplaar voor de "SoulFuel"-serie. "SoulFuel" is een samenwerking tussen BMW Motorrad en geselecteerde customizers.
Tot voor kort werkte Shinya Kimura vooral aan oudere motorfietsen, maar de Japanse customizer wijdt zich steeds vaker ook aan projecten met moderne motoren.
"The Wal" is er daar één van. "De basis is de R 18, aangedreven door de nieuwste en grootste motor waar ik ooit aan heb gewerkt. Het begon allemaal met een bezoek aan het BMW Motorrad R 18 ontwikkelingsteam in Duitsland. Ik maakte kennis met de grenzeloze passie en innovatiekracht die heerst bij BMW Motorrad. Uiteindelijk reed ik in februari 2021 in Californië een paar honderd kilometer op de standaard R 18 om het karakter van de motorfiets te leren kennen. Na een hele reeks gesprekken leidde dit uiteindelijk tot mijn persoonlijke interpretatie van de R 18, waarin ik het hele scala van mijn activiteiten als customizer heb toegepast," vertelt Shinya Kimura, die vertelt over de beginfase van het project "The Wal".
Kimura begon vervolgens half februari met het werk en "The Wal" was eind juni al opgebouwd. "Maar er waren nog wat mechanische problemen die me nog twee weken bezig hielden," vervolgt Kimura.
Kimura's motorfietsen worden uitsluitend "hands-on" gemaakt
Het vakmanschap van Shinya Kimura kan treffend worden omschreven met de term "hands-on", want er zijn geen schetsen, tekeningen, blauwdrukken of mock-ups tijdens het bouwproces. Maar er is wel een precies idee van wat de klant, of in dit geval de customizer, wil.
"Ik heb de R 18 helemaal voor mezelf gebouwd. Toen ik op de productie R 18 reed, dacht ik dat hij beter bij mijn lichaamsbouw en rijvoorkeuren zou passen als ik hem iets meer naar voren gericht zou ontwerpen met een kuip. Ik besloot om het frame, de wielen en banden, de vering en de remmen over te nemen, omdat ik niet de behoefte voelde om ze te veranderen nadat ik op de motor had gereden. Ik wilde ook lange afstanden kunnen rijden met mijn R 18 terwijl ik de legendarische boxermotor voelde en ervan genoot. Het was voor mij heel belangrijk om de twee karakters van de R 18 te behouden zoals ik ze tijdens het rijden heb ervaren. Dankzij zijn machtige motor is de motor enerzijds wild en heeft hij een bijna onuitputtelijk vermogen, maar anderzijds is hij ook volkomen goedmoedig. Net als een walvis, vandaar de Duitse dierennaam voor deze R 18, die voor mij zoiets is als een "Sports Endurancer"," legt Kimura uit.
De "Sports Endurancer" is onmiskenbaar aanwezig in Kimura's R 18 "The Wal". Daarvoor zorgen een grotere en in vergelijking met het origineel geheel anders vormgegeven brandstoftank, een langgerekte, harmonisch afgeronde zadelbult en een schelpkuip.
"Ik heb ook de voetsteunen ongeveer twee centimeter naar achteren verplaatst om meer flexibiliteit te hebben bij het plaatsen van de benen. Tegelijkertijd heb ik het stuur verlaagd en de zitting naar mijn smaak veranderd. Het zitkussen is ook door mij ontworpen en vervolgens met de hand gemaakt door BACKDROP Leathers in Japan. Dit alles heeft geleid tot de zeer natuurlijke houding die ik prettig vind," vervolgt Kimura.
De semi-kuip herbergt twee asymmetrisch geplaatste koplampen die er bijna uitzien als ogen en, met een beetje fantasie, Kimura's R 18 het uiterlijk geven van een walvis met daaronder een "set tanden" verwerkt. Het kleurenschema en de ruw gestructureerde lak passen ook bij het thema van "De Wal". Kortom: "De Wal" R 18 is een "beest" van een motorfiets. Krachtig, machtig, maar altijd goedmoedig.
"Wat ik het mooiste vind aan mijn versie van de R 18 is dat ik de stijl en de zitpositie naar mijn hand heb kunnen zetten zonder de uitstekende oorspronkelijke functionaliteit van de R 18 teniet te doen. Maar het drastisch veranderen van de zitpositie en het toevoegen van mijn eigen stijl en smaak was een grote uitdaging in mijn interpretatie van de BMW Heritage. Bovendien waren al deze gecomputeriseerde systemen en bedrading vrij nieuw voor mij en ik heb veel geleerd," zegt Kimura, tevreden met het resultaat van zijn werk.
Tot voor kort werkte Shinya Kimura vooral aan oudere motorfietsen, maar de Japanse customizer wijdt zich steeds vaker ook aan projecten met moderne motoren.
"The Wal" is er daar één van. "De basis is de R 18, aangedreven door de nieuwste en grootste motor waar ik ooit aan heb gewerkt. Het begon allemaal met een bezoek aan het BMW Motorrad R 18 ontwikkelingsteam in Duitsland. Ik maakte kennis met de grenzeloze passie en innovatiekracht die heerst bij BMW Motorrad. Uiteindelijk reed ik in februari 2021 in Californië een paar honderd kilometer op de standaard R 18 om het karakter van de motorfiets te leren kennen. Na een hele reeks gesprekken leidde dit uiteindelijk tot mijn persoonlijke interpretatie van de R 18, waarin ik het hele scala van mijn activiteiten als customizer heb toegepast," vertelt Shinya Kimura, die vertelt over de beginfase van het project "The Wal".
Kimura begon vervolgens half februari met het werk en "The Wal" was eind juni al opgebouwd. "Maar er waren nog wat mechanische problemen die me nog twee weken bezig hielden," vervolgt Kimura.
Kimura's motorfietsen worden uitsluitend "hands-on" gemaakt
Het vakmanschap van Shinya Kimura kan treffend worden omschreven met de term "hands-on", want er zijn geen schetsen, tekeningen, blauwdrukken of mock-ups tijdens het bouwproces. Maar er is wel een precies idee van wat de klant, of in dit geval de customizer, wil."Ik heb de R 18 helemaal voor mezelf gebouwd. Toen ik op de productie R 18 reed, dacht ik dat hij beter bij mijn lichaamsbouw en rijvoorkeuren zou passen als ik hem iets meer naar voren gericht zou ontwerpen met een kuip. Ik besloot om het frame, de wielen en banden, de vering en de remmen over te nemen, omdat ik niet de behoefte voelde om ze te veranderen nadat ik op de motor had gereden. Ik wilde ook lange afstanden kunnen rijden met mijn R 18 terwijl ik de legendarische boxermotor voelde en ervan genoot. Het was voor mij heel belangrijk om de twee karakters van de R 18 te behouden zoals ik ze tijdens het rijden heb ervaren. Dankzij zijn machtige motor is de motor enerzijds wild en heeft hij een bijna onuitputtelijk vermogen, maar anderzijds is hij ook volkomen goedmoedig. Net als een walvis, vandaar de Duitse dierennaam voor deze R 18, die voor mij zoiets is als een "Sports Endurancer"," legt Kimura uit.
De "Sports Endurancer" is onmiskenbaar aanwezig in Kimura's R 18 "The Wal". Daarvoor zorgen een grotere en in vergelijking met het origineel geheel anders vormgegeven brandstoftank, een langgerekte, harmonisch afgeronde zadelbult en een schelpkuip.
"Ik heb ook de voetsteunen ongeveer twee centimeter naar achteren verplaatst om meer flexibiliteit te hebben bij het plaatsen van de benen. Tegelijkertijd heb ik het stuur verlaagd en de zitting naar mijn smaak veranderd. Het zitkussen is ook door mij ontworpen en vervolgens met de hand gemaakt door BACKDROP Leathers in Japan. Dit alles heeft geleid tot de zeer natuurlijke houding die ik prettig vind," vervolgt Kimura.
De semi-kuip herbergt twee asymmetrisch geplaatste koplampen die er bijna uitzien als ogen en, met een beetje fantasie, Kimura's R 18 het uiterlijk geven van een walvis met daaronder een "set tanden" verwerkt. Het kleurenschema en de ruw gestructureerde lak passen ook bij het thema van "De Wal". Kortom: "De Wal" R 18 is een "beest" van een motorfiets. Krachtig, machtig, maar altijd goedmoedig.
"Wat ik het mooiste vind aan mijn versie van de R 18 is dat ik de stijl en de zitpositie naar mijn hand heb kunnen zetten zonder de uitstekende oorspronkelijke functionaliteit van de R 18 teniet te doen. Maar het drastisch veranderen van de zitpositie en het toevoegen van mijn eigen stijl en smaak was een grote uitdaging in mijn interpretatie van de BMW Heritage. Bovendien waren al deze gecomputeriseerde systemen en bedrading vrij nieuw voor mij en ik heb veel geleerd," zegt Kimura, tevreden met het resultaat van zijn werk.