Tegen de schilderachtige achtergrond van Villa d'Este aan het Comomeer onthult BMW Motorrad zijn nieuwste designmeesterwerk: de BMW R20 concept. Deze motorfiets viert het hoogste vakmanschap en presenteert zichzelf als de belichaming van expressief en cool design, verfijnd tot in het kleinste detail.
Als onderdeel van het befaamde Concorso d'Eleganza Villa d'Este, beroemd om zijn elegantie en historische betekenis voor buitengewone voertuigen, toont BMW Motorrad de legendarische luchtgekoelde Big Boxer motor als centraal sculpturaal element.
Markus Flasch, hoofd van BMW Motorrad beschrijft het concept als volgt:
“De BMW R 20 concept is een mechanisch meesterwerk. De Big Boxer is het middelpunt. Onmiskenbaar BMW Motorrad.”
Authentiek, eersteklas, stijlvol
De BMW R 20 concept is een motorfiets die indruk maakt met een krachtige verschijning in een casual gentleman stijl, terwijl hij de typische kenmerken van BMW Motorrad vervult: klassiek design en uitstekende techniek gecombineerd met opwindende mechaniek.
Rondom de Big Boxer motor als middelpunt van groot rijplezier profileert de expressieve tank zich als een sculptuur en de achterkant is gereduceerd tot het essentiële om de strakke lijnen en de kracht van de motorfiets te benadrukken.
Het chassis is helemaal opnieuw ontwikkeld en vormt met een zwart double-loop frame van chroom-molybdeenstalen buizen de basis. Met het zwarte schijfwiel van 17x6,25 inch achter, waarop een band van 200/55 mm is gemonteerd, en een 17” wiel met zwarte spaken en een band van 120/70 mm voor, combineert de BMW R 20 concept traditie en moderniteit.
De beproefde BMW Paralever is uitgevoerd in een nieuwe twee-armige variant, waarbij de achterbrug is gemaakt van chroom-molybdeenstaal en de Paralever veerpoot van aluminium. De kinematica is zo ontworpen dat het aandrijfkoppel volledig in balans is. De twee gefreesde aluminium achterasdragers zijn een ander hoogwaardig detail. De blootliggende aandrijfas, conceptueel overgenomen van de R 18 - het visuele hoogtepunt van de bekende R 18-modellen - is ingekort voor integratie in de architectuur van de roadster. Als ophangingselementen werken volledig instelbare Öhlins Blackline-componenten voor en achter. De geometrie van het basisvoertuig heeft een balhoofdhoek van 62,5° en een wielbasis van 1.550 mm. Radiaal gemonteerde ISR-remklauwen voor en achter zorgen voor het afremmen, met zes zuigers voor en vier zuigers per remklauw achter.
Daarnaast zorgt het 2-in-2 uitlaatsysteem voor het juiste geluidskarakter en maakt daarmee het ontwerp helemaal af.
Als Big Boxer Roadster zet het BMW R 20 concept nieuwe maatstaven in de motorwereld en bevestigt hij BMW Motorrad's engagement voor de fijnste techniek en de pure passie voor motorrijden.
Levendige Big Boxer Cultuur
De kern van het BMW R 20 concept blijft de luchtgekoelde Big Boxer motor, nu met een cilinderinhoud van 2.000 cc. Voor de conceptmotor werden nieuwe cilinderkopdeksels, een nieuw riemdeksel en een nieuwe oliekoeler ontwikkeld om de olieleidingen gedeeltelijk te kunnen wegwerken.
Een bijzonder hoogtepunt is het zijaanzicht: Het oog volgt het pad van de lucht die door de open inlaatkanalen naar de gasklephuizen en cilinders stroomt, voordat deze ontsnapt via het open uitlaatsysteem en de uitlaatpijpen in megafoondesign, waardoor het typische Big Boxer-geluid ontstaat.
Gedurfd in stijl
De aluminium tank kreeg een nieuw design en presenteert zich in de vooruitstrevende kleur “hotter than pink” uit de jaren 1970. De BMW R 20 concept is qua kleur afgestemd op de cilinderkopdeksels, gordeldeksel en luchtinlaattrechters van gepolijst en geanodiseerd aluminium, evenals de Paralever veerpoot, het voetsteunsysteem en de ISR-remklauwen in brons.
Het achterlicht is perfect geïntegreerd in het enkelvoudige zadel, dat bekleed is met gewatteerd zwart Alcantara en fijnkorrelig leder, en benadrukt het dynamische roadsteruiterlijk met zijn compacte achterkant. De moderne LED-koplamp wordt gepresenteerd in de vorm van een 3D-geprinte aluminium ring met geïntegreerd dagrijlicht. De hoofdkoplamp lijkt optisch te zweven in het midden van deze dagrijverlichting.
Elk van deze details draagt bij aan het unieke karakter van de conceptmotor en onderstreept zijn algemene statement: De BMW R 20 concept tilt de Big Boxer Cultuur naar een nieuw niveau.
“De R 20 concept is een gedurfde interpretatie van het BMW Motorrad DNA,” zegt Alexander Buckan, Hoofd Design BMW Motorrad. “Hij combineert moderne technische elementen met een klassiek roadster design. Zijn oversized proporties en minimalistische esthetiek geven hem een onmiskenbaar karakter.”
Als onderdeel van het befaamde Concorso d'Eleganza Villa d'Este, beroemd om zijn elegantie en historische betekenis voor buitengewone voertuigen, toont BMW Motorrad de legendarische luchtgekoelde Big Boxer motor als centraal sculpturaal element.
Markus Flasch, hoofd van BMW Motorrad beschrijft het concept als volgt:
“De BMW R 20 concept is een mechanisch meesterwerk. De Big Boxer is het middelpunt. Onmiskenbaar BMW Motorrad.”
Authentiek, eersteklas, stijlvol
De BMW R 20 concept is een motorfiets die indruk maakt met een krachtige verschijning in een casual gentleman stijl, terwijl hij de typische kenmerken van BMW Motorrad vervult: klassiek design en uitstekende techniek gecombineerd met opwindende mechaniek.
Rondom de Big Boxer motor als middelpunt van groot rijplezier profileert de expressieve tank zich als een sculptuur en de achterkant is gereduceerd tot het essentiële om de strakke lijnen en de kracht van de motorfiets te benadrukken.
Het chassis is helemaal opnieuw ontwikkeld en vormt met een zwart double-loop frame van chroom-molybdeenstalen buizen de basis. Met het zwarte schijfwiel van 17x6,25 inch achter, waarop een band van 200/55 mm is gemonteerd, en een 17” wiel met zwarte spaken en een band van 120/70 mm voor, combineert de BMW R 20 concept traditie en moderniteit.
De beproefde BMW Paralever is uitgevoerd in een nieuwe twee-armige variant, waarbij de achterbrug is gemaakt van chroom-molybdeenstaal en de Paralever veerpoot van aluminium. De kinematica is zo ontworpen dat het aandrijfkoppel volledig in balans is. De twee gefreesde aluminium achterasdragers zijn een ander hoogwaardig detail. De blootliggende aandrijfas, conceptueel overgenomen van de R 18 - het visuele hoogtepunt van de bekende R 18-modellen - is ingekort voor integratie in de architectuur van de roadster. Als ophangingselementen werken volledig instelbare Öhlins Blackline-componenten voor en achter. De geometrie van het basisvoertuig heeft een balhoofdhoek van 62,5° en een wielbasis van 1.550 mm. Radiaal gemonteerde ISR-remklauwen voor en achter zorgen voor het afremmen, met zes zuigers voor en vier zuigers per remklauw achter.
Daarnaast zorgt het 2-in-2 uitlaatsysteem voor het juiste geluidskarakter en maakt daarmee het ontwerp helemaal af.
Als Big Boxer Roadster zet het BMW R 20 concept nieuwe maatstaven in de motorwereld en bevestigt hij BMW Motorrad's engagement voor de fijnste techniek en de pure passie voor motorrijden.
Levendige Big Boxer Cultuur
De kern van het BMW R 20 concept blijft de luchtgekoelde Big Boxer motor, nu met een cilinderinhoud van 2.000 cc. Voor de conceptmotor werden nieuwe cilinderkopdeksels, een nieuw riemdeksel en een nieuwe oliekoeler ontwikkeld om de olieleidingen gedeeltelijk te kunnen wegwerken.
Een bijzonder hoogtepunt is het zijaanzicht: Het oog volgt het pad van de lucht die door de open inlaatkanalen naar de gasklephuizen en cilinders stroomt, voordat deze ontsnapt via het open uitlaatsysteem en de uitlaatpijpen in megafoondesign, waardoor het typische Big Boxer-geluid ontstaat.
Gedurfd in stijl
De aluminium tank kreeg een nieuw design en presenteert zich in de vooruitstrevende kleur “hotter than pink” uit de jaren 1970. De BMW R 20 concept is qua kleur afgestemd op de cilinderkopdeksels, gordeldeksel en luchtinlaattrechters van gepolijst en geanodiseerd aluminium, evenals de Paralever veerpoot, het voetsteunsysteem en de ISR-remklauwen in brons.
Het achterlicht is perfect geïntegreerd in het enkelvoudige zadel, dat bekleed is met gewatteerd zwart Alcantara en fijnkorrelig leder, en benadrukt het dynamische roadsteruiterlijk met zijn compacte achterkant. De moderne LED-koplamp wordt gepresenteerd in de vorm van een 3D-geprinte aluminium ring met geïntegreerd dagrijlicht. De hoofdkoplamp lijkt optisch te zweven in het midden van deze dagrijverlichting.
Elk van deze details draagt bij aan het unieke karakter van de conceptmotor en onderstreept zijn algemene statement: De BMW R 20 concept tilt de Big Boxer Cultuur naar een nieuw niveau.
“De R 20 concept is een gedurfde interpretatie van het BMW Motorrad DNA,” zegt Alexander Buckan, Hoofd Design BMW Motorrad. “Hij combineert moderne technische elementen met een klassiek roadster design. Zijn oversized proporties en minimalistische esthetiek geven hem een onmiskenbaar karakter.”